Cappella Amsterdam biografieën

Daniel Reuss – dirigent

Daniel Reuss (1961) studeerde koordirectie aan het conservatorium van Rotterdam bij Barend Schuurman. Op zijn 21ste richtte hij het Oude Muziek Koor Arnhem op. In 1990 werd Daniel Reuss artistiek leider van Cappella Amsterdam. Het ensemble heeft zich afgelopen jaren onder zijn artistieke leiding zowel in oude muziek als in het moderne en hedendaagse repertoire in Nederland een prominente positie verworven. Met Cappella Amsterdam bracht hij zeer positief ontvangen cd’s uit, zoals Lux Aeterna (bekroond met de Diapason d’Or 2009), de cd met psalmen van Sweelinck en recentelijk de cd met Janáĉek Choral Works, die een Edison ontving.
Van 2003 tot 2006 was hij chef-dirigent van het RIAS Kammerchor in Berlijn. Met dit koor maakte hij een aantal succesvolle CD’s, zoals Le Vin Herbé (Martin), Solomon (Händel) en Les Noces (Stravinsky). De cd’s werden onderscheiden met diverse prijzen, waaronder Preis der Deutsche Schallplattenkritik, Echo Award, Midem Classical Award, Diapason d’Or en Choc du Monde de la Musique.
Van 2008 tot 2013 combineerde Daniel Reuss zijn werkzaamheden als artistiek leider van Cappella Amsterdam met het chef-dirigentschap van het Estonian Philharmonic Chamber Choir. In 2010 verscheen de cd Golgotha (Martin), een gezamenlijke productie van Cappella Amsterdam en het Estonian Philharmonic Chamber Choir.
In 2006 was Daniel Reuss, op uitnodiging van Pierre Boulez, te gast op de Lucerne Festival Academy in Zwitserland als docent en dirigent. In februari 2007 maakte Daniel Reuss zijn debuut bij de English National Opera, met Agrippina (Händel).
Daniel Reuss werkt geregeld samen met ensembles en orkesten uit heel Europa, zoals Akademie für Alte Musik Berlin, MusikFabrik, Scharoun Ensemble en de Radio Kamer Filharmonie.
Sinds 2015 is Daniel Reuss tevens chef-dirigent van het Ensemble Vocal Lausanne
Op 2 november 2016 is Daniel Reuss benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Cappella Amsterdam

Cappella Amsterdam zingt op het hoogste niveau muziek die betovert en verwondert. Hiervoor heeft het koor in het recente verleden middels prijzen en in recensies de hoogste waardering gekregen. Cappella Amsterdam wil het klassieke koorrepertoire in al zijn rijkdom laten horen. Daarom brengt het koor elk jaar belangrijke koorwerken, oud en nieuw, met een bijzondere klank en met volle overgave. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van Daniel Reuss. Cappella Amsterdam behoort vanaf dat moment vrijwel direct tot de internationale top. De veelgeprezen klank van het koor leidde tot een Grammy-nominatie in 2010 voor de opname van Golgotha van Frank Martin. In 2017 won Cappella Amsterdam de Edison Klassiek met de cd-opname van de Kanon Pokajanen van Arvo Pärt. Met harmonia mundi wordt momenteel gewerkt aan een serie cd-opnames met werken van vroege Franco-Vlaamse polyfonisten. De eerste in deze reeks, Josquin des Prez – Miserere mei Deus, is reeds in september 2018 verschenen. De volgende opname, met motetten van Orlando di Lasso, vond plaats in juni 2019.

De komende jaren gaat Cappella Amsterdam ook geheel nieuwe artistieke wegen verkennen in samenwerking met verrassende muziekpartners en soms op onverwachtse podia. Daartoe start het koor de programmalijn Cappella LAB, waarin Cappella Amsterdam nieuwe muzikale synergiën gaat onderzoeken. In 2019-2020 wordt er binnen deze lijn samengewerkt met muziektheatergezelschap Project Wildeman waarbij middeleeuwse muziek en gregoriaanse gezangen samenvloeien met elektronische beats. Daarnaast start Cappella Amsterdam de educatieve programmalijn Kids & koor waarin het koor kinderen wil laten ervaren hoe gezongen muziek je in het hart kan raken.
Vanaf 2020 start het koor een nieuwe traditie met de jaarlijkse uitvoering van de Kanon Pokajanen van Arvo Pärt.

Uitvoerende zangers Cappella Amsterdam

Sopranen
Sanda Audere, Elisabeth Blom, Martha Bosch, Marijke van der Harst, Maria Köpcke, Lette Vos
Alten
Beat Duddeck, Mieke van Laren, Laura Lopes, Tobias Peralta, Inga Schneider, Suzanne Verburg
Tenoren
Harry van Berne, Jon Extabe-Arzuaga, Mattijs Hoogendijk, Jelle Leistra, Martin Logar, Diederik Rooker
Bassen
Jan Douwes, Harry van der Kamp, Kees-Jan de Koning, Nathan Taks, Johan Vermeer, Robert van der Vinne

Instrumentalisten

Pieter-Jan Belder – orgel
Hij studeerde klavecimbel en blokfluit aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uitvoerend Musicus. Sindsdien treedt hij veelvuldig op in binnen- en buitenland als klavecinist, fortepianist, continuospeler, dirigent en blokfluitist. Zo speelde hij op internationale festivals voor oude muziek in onder andere Berlijn, Leipzig, Barcelona, Vlaanderen, Potsdam-Sans Souci, Nizhny Novgorod en Utrecht.
Rainer Zipperling – cello
Hij studeerde viola da gamba en cello bij Anner Bijlsma en Wieland Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Zipperling doceert aan het Conservatorium voor muziek en dans in Keulen, Krakow, en aan het Lemmensinstituut in Leuven. In 2011 was hij jurylid voor het Internationaal Concours in het kader van het Internationaal Festival Oude Muziek in Brugge. Zipperling wordt wereldwijd gevraagd voor het geven van masterclasses.
Maggie Urquhart – bas
Sinds 1986 is ze lid van het Orkest van de Achttiende Eeuw en is ze actief als kamermusicus. Ze is docent contrabas en violone aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast geeft ze les aan de universiteit van Salamanca en coacht ze bij het European Baroque Orchestra. Margaret Urquhart geeft concerten op de 16- voet-contrabas, de violone, de Weense contrabas en de 8-voet-violone in verschillende stemming.